Hamulce
Rodzaj
hamulca ciernego w samochodach i motocyklach, przeznaczony do hamowania
kół przednich (rzadziej również tylnych). Składa
się z
tarczy połączonej sztywno z piastą koła i klocków
hamulcowych
(patrz » klocki
hamulcowe)
dociskanych do niej przez zacisk zamocowany do zawieszenia (patrz
» zawieszenie).
Uruchamiany jest hydraulicznie lub mechanicznie. W zależności od
rodzaju zacisku rozróżniamy hamulce tarczowe: ze stałym
zaciskiem, w których każdy klocek hamulcowy
uruchamiany
jest osobnym cylindrem (dzisiaj rzadko stosowane); z zaciskiem
pływającym, gdzie wewnętrzny klocek hamulcowy uruchamiany jest
siłownikiem hydraulicznym lub krzywką, zewnętrzny zaś jest dociskany
dzięki reakcji przenoszonej z tegoż siłownika ruchomym (pływającym)
zaciskiem.
Dociśnięcie
szczęk do bębna odbywa się przy pomocy rozpieracza, który
jest
podłączony do mechanizmu sterującego. Rozpieracz wywiera nacisk na
szczęki, powodując ich docisk do bębna. Za powrót i
utrzymanie w
położeniu braku tarcia szczęk odpowiedzialna jest sprężyna naciągająca.
trwa inicjalizacja
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL