Hamulce
Rodzaj hamulca ciernego w samochodach i motocyklach, przeznaczony do hamowania kół przednich (rzadziej również tylnych). Składa się z tarczy połączonej sztywno z piastą koła i klocków hamulcowych (patrz » klocki hamulcowe) dociskanych do niej przez zacisk zamocowany do zawieszenia (patrz » zawieszenie). Uruchamiany jest hydraulicznie lub mechanicznie. W zależności od rodzaju zacisku rozróżniamy hamulce tarczowe: ze stałym zaciskiem, w których każdy klocek hamulcowy uruchamiany jest osobnym cylindrem (dzisiaj rzadko stosowane); z zaciskiem pływającym, gdzie wewnętrzny klocek hamulcowy uruchamiany jest siłownikiem hydraulicznym lub krzywką, zewnętrzny zaś jest dociskany dzięki reakcji przenoszonej z tegoż siłownika ruchomym (pływającym) zaciskiem.


Dociśnięcie szczęk do bębna odbywa się przy pomocy rozpieracza, który jest podłączony do mechanizmu sterującego. Rozpieracz wywiera nacisk na szczęki, powodując ich docisk do bębna. Za powrót i utrzymanie w położeniu braku tarcia szczęk odpowiedzialna jest sprężyna naciągająca.



trwa inicjalizacja